Na Javorník a Královský kámen

Stachy - Úbislav - Královský kámen - Javorník - Vacov
Délka trasy: 16,5 km
Turistické značky: červená - modrá
Doporučené spojení: autobus Vacov - Stachy.
Konkrétní časy neuvádíme vzhledem k přímé autobusové lince z Vacova do Stach několikrát denně. Trasu je možné podniknout i jako půldenní výlet.

Trasu zahájíme ve Stachách na náměstí, jehož zvláštností je mykologická rezervace. Na rozsáhlé travnaté ploše tu každoročně rostou desítky hřibů kolodějů, pečlivě označovaných cedulkami s čísly. Od rozcestníku se vydáme po červené značce nad Stachy k lesu a mírně zvlněným terénem přes Suchý vrch do Úbislavi. Uprostřed vsi je tzv. kohoutí kříž, jeden z mála zachovaných lidových křížů Stašska, zdobených nástroji Kristova umučení a řemeslným nářadím. Pokračujeme dále po červené, za Úbislaví je u cesty mohutný chráněný buk, asi 200 let starý. Úsek od Úbislavi na Královský kámen je jediné náročnější stoupání této trasy, cesta vede střídavě lesem i horskými loukami. Pohledu z rozcestí Krásná vyhlídka dominuje vrch Boubín. Po červené dojdeme až na zalesněný Královský kámen (1058 m n.m.), na jehož vrcholu jsou mohutné bloky skal, rozrušené do podoby tzv. mrazového srubu. Pokračujeme doprava po modré značce, podél cesty vedou místy pobořené nízké zídky, někdejší hranice pozemků. Lesem dojdeme ke kamenné rozhledně na vrcholu Javorníku (1066 m n.m.). Na zdech rozhledny z r. 1938 jsou vytesána jména všech, kdo se o její stavbu zasloužili. Dnes však již do její výšky dorostly okolní stromy, rozhledna značně zchátrala a je nepřístupná. Dále po modré klesáme k opravené rotundové kapličce sv. Antonína z r. 1939, odkud je krásný rozhled, a k silnici do obce Javorník. Modrá značka nás vede zprvu doleva a po lesní cestě pak klesá vpravo směrem k Vacovu. Z lesa vyjdeme do hezkého údolí s několika staveními v Milíkově a po široké cestě, později silničce mezi chatami, se vrátíme do Vacova.