Trasa č. 12

Turistické značky: červená - modrá
Délka trasy: 19 km
Spojení na výchozí místo: (léto 2002, všední den):
autobus Vacov 7:31 - Ka-perské Hory 8:15, ekobus Kašperské Hory 8:33 - Srní, Čeňkova Pila 8:48
Trasu zahájíme na Čeňkově Pile, odkud budeme zvolna stoupat po červené značce údolím řeky Vydry s výhledy na její balvanité koryto a četné peřeje. Někdejší romantiku údolí kazí zpevněná, navíc dosti frekventovaná cesta. Vydra není dnes tak prudká jako kdysi, protože část vody je odváděna Vchynicko-Tetovským kanálem jinudy a od třicátých let je využívána hydroelektrárnou na Čeňkově Pile, nejvýkonnější vodní elektrárnou kraje. Cestou proti proudu Vydry současně sledujeme naučnou stezku Povydří. Její informační tabule upozorňují na rostlinstvo, zvířenu i na zajímavá místa, kamenná moře na okolních strmých svazích, viklany nebo tzv. obří hrnce. Obří hrnce jsou vyhloubeny jak ve skalním podkladě koryta řeky, tak ve velkých žulových balvanech, které jsou do koryta sesypány z okolních svahů. Menší kameny jsou postupně vodou posouvány, rozpadají se a jsou proudem odnášeny, velkými balvany však ani dřívější síla vody nemohla pohnout. Vodou unášené drobné kamínky dlouhodobým vířením na jednom místě vybrušovaly tvrdou horninu a vytvářely tak prohlubně.

Nejvýraznější obří hrnce jsou v okolí Turnerovy chaty. Chata byla postavena v r. 1932 na místě staré šumavské usedlosti, která jako první v této oblasti poskytovala nocleh a jídlo turistům. Turner byl název německého turistického spolku, dříve se chatě říkalo Turnerská nebo Turnéřská. Nad Turnerovou chatou si vlevo povšimneme kaskád Popelného potoka, spadajícího do Vydry. O něco dále přechází Vydru most, po kterém vede žlutá značka směrem na Srní. Na druhé straně mostu stávala donedávna Hálkova chata, která však byla v r. 2001 již ve velmi špatném stavu zbořena.

Proti proudu Vydry pokračujeme stále po červené až k rozcestníku u Antýglu, kde vyjdeme na silnici. Můžeme si zajít k bývalému králováckému dvorci a vrátit se zpět k rozcestníku. Na Antýglu je dnes v sousedství dvorce autokempink, který hodně přispívá k tomu, že v létě je cesta podél Vydry plná lidí.

Od rozcestníku pokračujeme po modré značce podél Hamerského potoka na Horskou Kvildu. Pohodlná cesta vede krásným lesem, divoký Hamerský potok s četnými peřejemi patří k těm nejhezčím. V okolí Horské Kvildy se kdysi rýžovalo zlato, památkou na to jsou malé kopečky, zvané sejpy, kolem Hamerského potoka i jeho přítoků. Na Horské Kvildě, obci roztroušené po rozlehlých pláních, s typickou siluetou hory Sokol (Antýgl) v pozadí, zahne modrá značka vpravo na silnici, po které dojdeme až na rozcestí U Daniela. Tam modrá odbočí ze silnice doleva k lesu. Široká lesní cesta nás dovede na rozcestí Zlatá Studna a odtud k Mezilesní slati, rozsáhlému vrchovištnímu rašeliništi, v němž pramení Hamerský potok. Po modré značce dojdeme až k meteorologické stanici na Churáňově, odkud sestoupíme k rozcestníku u hotelu Churáňov a autobusové zastávce.