Z Vacova krajem světáků

Vacov - Javorník - Strašín - Nezdice - Kašperské Hory - Nicov - Šebestov - Úbislav - Vacov

Cyklotrasy

Šumavské Podlesí, svérázná oblast, sahající od Volyně přes Stachy k Vimperku, neskýtala velké možnosti obživy. A tak se především v l9. a v první třetině 20. stol. vydávali odtud do světa zedníci, muzikanti, dávali se najímat do cirkusů, hráli v kapelách a pomáhali kde se dalo - a protože od jara do podzimu opravdu prošli kraj světa, říkalo se jim světáci. Se světáky se můžeme seznámit díky dílu Karla Klostermanna, z tohoto kraje pocházeli i hrdinové románu Eduarda Basse Cirkus Humberto. Navštivme tedy Vacov, Strašín, Nezdice a další místa, jejichž sláva se šířila daleko do světa...

Svojí pouť začneme ve Vacově na náměstí. Z Vacova vyjíždíme k Javorníku. Za Peckovem sjedeme do údolí, abychom posléze mohli šlapat do Rohanova. Cestou objevíme několik špýcharových domů horského typu. Od Rohanova silnice stoupá přes Bošice (zvonička) do Javorníku - od kraje obce se otvírají nádherné výhledy na oblast Plání.
  Ti kteří nechtějí jet po silnici (málo frekventované) a dávají přednost jízdě po polních cestách, mohou se k Javorníku dostat po Klostermannově cestě (modrá turistická značka). Jedeme kolem Rohanovských chalup, kde si vychutnáme překrásný výhled do krajiny a pokračujeme dále po modré turistické značce. Jedeme přes obec Milíkov, kde končí nekvalitní asfaltová cesta a odtud jedeme pouze po lesní prašné cestě (pokud neprší :-) až k obci Javorník.
  Z Javorníku sjíždíme lesem, silnice klesá v mnoha serpentinách k Zuklínskému potoku. Posléze se stromy rozestoupí a před námi se objeví hezké panorama s dominantou kostela ve Strašíně. Projíždíme osadou Lazy. Pokračujeme na křižovatku v širším údolí před soutokem Zuklínského a Nezdického potoka a zatočíme vpravo do Strašína.
  Ze Strašína se vracíme na křižovatku a přidáme ještě jednu odbočku doprava ke Strašínské jeskyni. Vpravo ze silnice odbočuje polní cesta - před očima máme tabuli s informacemi o chráněné přírodní památce. Strašínská (též Nezdická) jeskyně se ukrývá v bývalém vápencovém lomu, patří k největším v Pošumaví. Hlavním prostorem puklinové jeskyně je asi 23 m dlouhá, 12 m široká a maximálně 3 m vysoká chodba pytlovitého tvaru, na níž se napojuje dalších 100 m chodeb. Pozůstatkem erozní činnosti vody jsou obří hrnce ve stropě. Při ponoru bývalého potoka je náplavový závrt. Krápníková výzdoba zcela chybí. Výplň jeskyně tvoří železité jíly, které byly předmětem krátkodobé těžby v r. 1936 - tehdy byl vchod do jeskyně rozšířen. Celková výměra chráněného území je 0,48 ha. Vstup dovnitř není dovolen.
  Od jeskyně se vracíme na křižovatku a dáme se vpravo podél Nezdického potoka do vsi Nezdice, poprvé zmiňované r. 1396 (skutečná historie obce bude patrně starší). Romantická poloha pod svahy Javorníku, Ždánova a Sedla měla své nevýhody, zdejší údolí bylo vždycky trochu zastrčené a získat tady obživu bylo složitější než v těsné blízkosti obchodních cest. Také tady nikdy nestál hrad, tvrz či dvorec. Dochované místní názvy vypovídají o historii obce - např. V jamách (stopy po prastarém rýžování zlata), Račana (v potoce bývalo dost raků), Papírna (bývala tu domácká papírna), U třech čertů (ve skupině chalup sídlili hašteřiví majitelé), V pivovaře (podomácku se vyrábělo pivo v malém pivovaru), Na kostince (na dávném bitevním poli byly vyorány kosti ), Hutina (údajně zde stály hutě) aj. Na návsi stojí kaplička z r. 1898. původně zasvěcená P. Marii, později sv. Antonínu, se zvonem z r. 1728. Název obce vyplývá z toho, že původní chalupy byly dřevěné, nezděné. Zastavme se tady a zavzpomínejme na časy, kdy se odtud vydávali "světáci" za prací, aby se na podzim vraceli z cirkusáckých štací, kde si vydělávali na tehdejší dobu pěkné peníze jako muzikanti či "tenťáci".
  Silnice stoupá půvabnou krajinou kolem Českých Domků do sedla mezi Ždánovem a Zámeckým vrchem - odtud vede nejpohodlnější cesta na hrad Kašperk. V serpentinách pak klesáme na křižovatku při okraji Kašperských Hor. Do středu města odbočíme doprava, jinak se dáme vlevo a teď už frekventovanější silnicí mírně stoupáme k lesu a kolem penzionu Laura dorazíme do Řetenic. Projíždíme Nicovem a klesáme na křižovatku u Šebestova. Na této křižovatce se dáme doleva, na rozcestníku Zavírka směr Javorník jedeme přímo a vjíždíme do zajímavé vsi Úbislav. Objevíme tady několik typických šumavských stavení s polovalbovými střechami, některé usedlosti jsou špýcharového typu. Unikátní památkou na náměstí je kohoutí kříž, jeden z mála zachovaných stašských lidových křížů. Součástí nezvykle bohatého a pestrého provedení je zpodobnění nástrojů Kristova umučení a řemeslného nářadí.
  Silnice prochází údolím a pak stoupá k Benešově Hoře s několika usedlostmi lidového baroka, starou lípou a výhledem na Mářský vrch. Odtud pokračujeme zpátky směr Peckov a Vacov.