K Turnerově chatě

Churáňov – Zlatá Studna – Horská Kvilda – Zhůří – Turnerova chata – Vydra – Antýgl – Horská Kvilda
Délka trasy: 19,5 km
Turistické značky: žlutá – modrá – zelená – žlutá – červená - modrá
Doporučené spojení: (léto 2001, všední den):
 tam: autobus Vacov 6.25– Stachy 6.51
                       Stachy 7.11 – Stachy, Zadov, Churáňov hotel 7.25
 zpět: autobus Horská Kvilda, U Honesů 15.41 – Zdíkov 16.08
             Zdíkov 16.39 – Vacov 16.50

První část trasy je shodná s trasou č. 4, kde je podrobný popis – z Churáňova přes Mezilesní slať, Zlatou Studnu a Horskou Kvildu dojdeme na Zhůří, na rozcestí zelené a žluté značky.

Žlutá značka na Zhůří pokračuje po silnici, vpravo se zvedá vrchol Huťské hory, vlevo se nad pastvinami otevírá hezký výhled směrem k Poledníku. Po silnici dojdeme k lesu, kde značka odbočuje vlevo. Cesta klesá krátce lesem, poté vyjde na rozlehlé louky opět s výhledem na Poledník. Procházíme krásné místo nazvané Pustina u pramínku a klesáme loukou opět do lesa. Klesání je v některých částech cesty dosti prudké. Asi v polovině sestupu začne cesta po levé straně sledovat Zhůřský potok (jeden z jeho přítoků nám zkříží cestu), který nás bude doprovázet až ke svému ústí do Vydry u Turnerovy chaty. Chata byla postavena v r. 1932 na místě staré šumavské usedlosti, která jako první v této oblasti poskytovala nocleh a jídlo turistům. U Turnerovy chaty se napojíme doleva na červenou značku a zvolna stoupáme proti proudu krásné balvanité říčky Vydry, podél níž vede i naučná stezka Povydří. Poblíž Turnerovy chaty jsou v řece tzv. obří hrnce, které vymlela voda spolu s pískem a kamínky. Vydra je působivá zvláště za vyššího stavu vody, ten je však regulován hydroelektrárnou Vydra na Čeňkově Pile. Část vody je z Vydry nad Antýglem odváděna Vchynicko-Tetovským plavebním kanálem do Mosau u Srní, odkud je systémem podzemního potrubí, akumulační nádrže a vyrovnávací komory přiváděna do elektrárny.

Nad Turnerovou chatou si vlevo povšimneme kaskád Popelného potoka, spadajícího do Vydry. U bývalé Hálkovy chaty přechází Vydru most, po kterém vede žlutá značka směrem na Srní.

Proti proudu Vydry dojdeme k mostu u Antýglu, kde si můžeme zajít k bývalému králováckému dvorci a vrátit se k rozcestníku u mostu. Na Antýglu je dnes autokempink a v létě je cesta podél Vydry hodně frekventovaná.

Dál pokračujeme po modré značce proti proudu Hamerského potoka na Horskou Kvildu – popis této části trasy je uveden u trasy č. 11, s jejímž závěrem se shoduje.