Trasa č. 3

Turistické značky: naučná stezka - zelená - žlutá
Délka trasy: 14 km
Spojení na výchozí místo: (léto 2002, všední den):
autobus Vacov 8:40 - Stachy 8:53, Stachy 9:10 - Stachy, Zadov, Churáňov hotel 9:30
Od autobusové zastávky na Churáňově se vydáme doprava a kolem hotelu Churáňov k rozcestníku, odkud vychází několik turistických značek i naučná stezka s 10 zastávkami. Z těchto míst je krásný rozhled na Stašsko i dále do Čech. Po naučné stezce stoupáme pěšinou vzhůru, vyjdeme na silničku za Sporthotelem Olympia a zahneme doprava. Pokračujeme mezi chalupami a penziony, které jsou roztroušeny po rozlehlé louce, vlevo se mírně zvedá vrchol Churáňova (1119 m n.m.) s meteorologickou stanicí. Nejstarší ze zdejších chalup, penzion U Churáňů, je z r. 1746. Kousek za ním naučná stezka odbočuje ze silničky vpravo a míří do lesa. Mírně klesáme po široké lesní cestě, naučná stezka z ní však brzy odbočí po pěšince doleva mezi smrčky. Pěšinou sejdeme k Losenici, na rozcestí U nového mostu. Říčka Losenice vzniká z pramínků na Mezilesní slati a teče přes údolí Popelná k Rejštejnu, kde se vlévá do Otavy.

Losenice patřila v dávných dobách ke zlatonosným šumavským říčkám, zlatý prášek se rýžoval v jejích nánosech, později (ve 13. a 14. století) se v okolí přešlo k hlubinnému dolování. Kašperskohorský zlatorudný revír prožíval rozkvět zejména za Jana Lucemburského a Karla IV., kdy byly křemenné žíly s vrostlými zrnky zlata dobývány mnoha štolami a šachtami. Některá z těchto důlních děl můžeme ještě dnes najít při dolním toku Losenice a v blízkém okolí Kašperských Hor.

Losenice však měla ještě jedno bohatství. Byla jedním z toků, které byly velmi bohaté na perlorodky. Tento mlž žil i v řečištích Vltavy, Otavy a Blanice. Lov sladkovodních perel byl v 17.-19.století velmi výnosný. K úbytku perlorodek kromě lovu výrazně přispělo to, že perlorodka je nesmírně citlivá na znečištění vody a její vývoj je vázán na specifické přírodní poměry. Dnes se tento vymírající druh v povodí Otavy již nevyskytuje.

Po naučné stezce pokračujeme víceméně po rovině, střídavě lesem a přes louky s několika chalupami, krátce se otevře výhled na Boubín. Mineme rozcestí se zelenou značkou a poněkud klesáme do lesa ke Klostermannovým skalám, útvaru, který vznikl působením vody a mrazu. V dobách ledových (kterých bylo několik a střídaly se s dobami meziledovými) vzniklo na Šumavě mnoho geologických útvarů způsobených střídavým zamrzáním a odtáváním vody v puklinách skal. Voda ve skupenství ledu zvětšuje svůj objem a v rozpukaných skalách  působí jako klín, který skály rozdružuje. Takto vznikly nejen mrazové sruby, tj. svislé skalní stěny několikametrové výšky, pod nimiž jsou nakupeny odlámané bloky kamene, ale také kamenná moře, kterých je na Šumavě velmi mnoho.

Naučná stezka dále klesá lesní pěšinou k silničce a poté se delším stoupáním vrací k hotelu Churáňov. My se však od Klostermannových skal vrátíme stejnou cestou asi 0,5 km zpět k rozcestí se zelenou značkou a po ní zahneme doprava. Tato málo frekventovaná lesní cesta obchází vrchol Popelné hory (1075 m n.m.) a klesá pak k přírodní rezervaci s porosty jalovce. U ní zahneme doprava, procházíme přes louky opět s výhledem na Boubín, až přijdeme k chalupám v Krousově, kde ze zelené odbočíme vpravo na žlutou značku a sestoupíme do Stach. Cestou je po levé straně hezký pohled na Královský kámen a Javorník.

Návrat:  autobus Stachy 14.55 - Vacov 15.20 nebo Stachy 16.00 - Vacov 16.25 nebo Stachy 17.03 - Vacov 17.20