Trasa č. 9

Modrava - Roklanský potok - Javoří Pila - Oblík - Tříjezerní slať - Antýgl - Horská Kvilda - Zlatá Studna - Churáňov
Turistické značky: červená - modrá - žlutá - neznačená cesta - žlutá - červená -modrá - žlutá
Délka trasy: 29 km
Spojení na výchozí místo: (léto 2002, všední den):
autobus Vacov 6:10 - Zdíkov 6:25, Zdíkov 6:45 - Kvilda 7:12, ekobus Kvilda 7:45 - Modrava 7:56
Od autobusové zastávky na Modravě sejdeme po silnici do údolí a přejdeme most přes Modravský potok. Vpravo po proudu vzniká jeho soutokem s Roklanským potokem Vydra. Od rozcestníku na Modravě se vydáme po červené značce k bývalé Bienertově pile se zvoničkou. Ve 20. letech 19. století tu Franz Bienert založil s podporou schwarzenberské vrchnosti výrobu rezonančních desek pro hudební nástroje,  především housle. Výskyt stromů s rezonančním dřevem závisí zcela na místních podmínkách (půda, nadmořská výška, podnebí, závětří aj.), někdy se stromy s tímto dřevem vyskytují ojediněle, jindy ve skupinách. Nejlepší akustické vlastnosti má dřevo smrkové, naprosto zdravé, s pravidelnými uzoučkými letokruhy a řadou dalších vlastností. Kromě Modravy se takovými smrky vyznačovalo i okolí Kvildy a Boubína. Vzácné dřevo vyžadovalo také pečlivé zpracování (několikatýdenní máčení ve vodě, sušení a bělení na slunci). Bienert přivedl šumavský smrk na evropské i zámořské trhy, jeho podnik prožíval rozkvět až do r.1870, kdy byla zásoba rezonančního dřeva zničena. Tehdy přišla na Šumavu veliká větrná bouře, která zničila rozsáhlé plochy lesa. Množství polámaných stromů bylo obrovské. Polom a zejména pak následující kůrovcová kalamita přinesly na několik let práci mnoha dřevorubcům, mezi lidem se vzhledem k možnosti výdělku hovořilo o "zlatém broučkovi". Byla to první a největší ze 3 historicky doložených kůrovcových kalamit na Šumavě (druhá byla po 2. světové válce jako důsledek válkou zuboženého lesního hospodářství a následujícího extrémního sucha, třetí kalamita byla v 80. a 90. letech 20. století, příčiny viz trasa č. 8).

Po úzké asfaltové silničce, která je zároveň cyklotrasou, jdeme proti proudu Roklanského potoka, spíše horské říčky. Cesta vede krásným, širokým údolím, v ranních hodinách ještě docela pustým. Na druhý břeh potoka je zakázán vstup, je zde klidové území Modravské slatě, největší a nejlépe zachovalý komplex vrchovištních rašelinišť na Šumavě, který zasluhuje nejpřísnější ochranu. Hloubka rašeliny tu dosahuje až 8 m. Nejbližší z rašelinišť na druhé straně potoka je Rybárenská slať. Od cesty jsou působivé pohledy jak na samotný Roklanský potok, tak na jeho okolí s porosty kleče a bříz. Za samotou Rybárna, bývalou myslivnou a hájovnou, stoupá neznačená silnička k Tříjezerní slati, my pokračujeme stále po červené podél Roklanského potoka. Ten se později odklání do nitra Modravských slatí, zatímco cesta sleduje neméně krásné údolí Javořího potoka až na Javoří Pilu. Kdysi tu stávala pila a ubytovací hostinec, dnes po nich v údolí nezůstalo nic.

Po červené ještě pokračujeme na rozcestí U Tmavého potoka a poté stoupáme po modré značce do sedla Za Oblíkem. Výstup po asfaltové silničce je poněkud náročnější, ze sedla pak vystupujeme pěšinou po žluté odbočce na vrchol Oblíku (1225 m n.m.). Z odlesněného vrcholu je krásný kruhový výhled: na Poledník, Roklany, Luzný, Černou horu, do vnitrozemí pak na Sokol, Huťskou horu..., dole v údolí je vidět Srní. Vrchol Oblíku je porostlý travou, mezi níž jsou velké balvanité útvary, pařezy, pahýly stromů, níže pod vrcholem malé náletové smrčky. Za hezkého počasí místo přímo vybízí k delšímu setrvání.

Z Oblíku si zkrátíme cestu na modrou značku vedoucí z Javoří Pily na rozcestí Pod Oblíkem, je však třeba vydat se po neznačené cestě (jsme mimo I. zónu národního parku). Na vrcholu Oblíku najdeme výraznou pěšinu, která vede doprava (vzhledem ke směru, odkud jsme přišli), klesá mezi smrčky a níže do vysokého, velmi hezkého lesa, kde se již mění v širokou cestu. Po ní stále klesáme, až vyjdeme na asfaltovou silničku. Je to modrá značka od Javoří Pily, asi 50 m vlevo od místa, kde jsme vyšli, je rozcestí Pod Oblíkem.

Z rozcestí pokračujeme po žluté značce k Tříjezerní slati, kde naučná ministezka provádí typickým vrchovištním rašeliništěm. Povalový chodníček vede ke 3 jezírkům, nad nimiž poletují vážky. Cedulky upozorňují na rostlinstvo slatí, mimo jiné i masožravou rosnatku okrouhlolistou. Od Tříjezerní slati pak pokračujeme silničkou po žluté značce, poblíž osady Rokyta scházíme ke Vchynicko-Tetovskému kanálu, kde se napojíme na červenou a dojdeme na most u Antýglu. Na plavebním kanále je zvlášť dobře vidět zlatavě hnědé zabarvení vody, typické pro potoky vytékající z rašelinišť.

Někdejší královácký dvorec Antýgl je nedaleko od mostu po silnici vpravo, dnes je kolem něj autokempink. Z rozcestí u mostu se vydáme po modré značce proti proudu Hamerského potoka, po široké lesní cestě, která jen mírně stoupá. Hamerský potok s mnohými peřejemi patří k nejhezčím. Po modré značce dojdeme až na okraj plání, na nichž leží obec Horská Kvilda, vpravo je typická silueta hory Sokol (Antýgl). Na Horské Kvildě zabočíme spolu s modrou značkou vpravo po silnici a dojdeme až na rozcestí U Daniela, kde modrá zahýbá doleva k lesu. Hezkým lesem jdeme pohodlnou cestou po rovině na Zlatou Studnu a k Mezilesní slati, stále po modré pokračujeme na rozcestí Pod Churáňovským vrchem. Odtud je nejkratší cesta na Churáňov po žluté značce, i když je část cesty v blízkosti rašeliniště Malý Polec ztížena tím, že cesta je značně podmáčena. Lesem však je dnes již souběžně vyšlapána pěšina. Na Churáňově, v místě kde se silnice rozdvojuje, se vydáme dolů k hotelu Churáňov, kde je autobusová zastávka.